آموزش کراتین مو

دسته بندی |کراتین مو ,وبلاگ
نویسنده: قزاقی calender۱۴۰۳/۵/۴

آموزش کراتین مو
آموزش کراتین مو

مقدمه: کراتین مو چیست؟

بسیاری از شما ممکن است موهای مجعد یا فر داشته باشید و یا موهایتان در اثر استفاده مکرر از رنگ‌های شیمیایی و دکلره، وسایل حرارتی و آلودگی‌های محیطی دچار سوختگی، خشکی و وزی شده و استفاده از نرم‌کننده‌ها و اتو مو هم تأثیری بر لخت و صاف‌شدن موهایتان نداشته باشد.

خوشبختانه این روزها کراتین مو راه‌حلی جهت بازگرداندن طراوت و زیبایی اولیه موهایتان است. این روش با ایجاد یک‌لایه‌ی محافظ بر ساقه موهایتان مانع شکنندگی موها می‌شود و مقاومت آن را بالا می‌برد و تا زمانی که موهایتان از ریشه رشد نکند، به همان کیفیت، طراوت موهایتان را حفظ می‌کند.

امروزه کراتین مو طرف‌داران زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی تمایل دارند از روش کراتین جهت احیای موهای خود استفاده کنند، به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم رایگان به آموزش کراتین مو بپردازیم؛ اما قبل از آن به شما پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که در مورد کراتینه مو چیزی نمی‌دانید، مقاله جامع کراتین مو را مطالعه نمایید.

آموزش کراتین مو صفر تا صد

امروزه، روش‌های زیادی برای مراقبت از مو وجود دارد که می‌توان انجام داد یکی از این روش‌ها کراتینه‌کردن مو است که به صاف‌تر و درخشان‌تر شدن موهای وز، مجعد و فر کمک می‌کند. قبل از انجام کراتینه مو این نکته را به یاد داشته باشید که اگر بدون آشنایی با مراحل استفاده از کراتین مو از آن استفاده کنید، کاملاً برعکس عمل می‌کند.

(بنر تبلیغ دوره)

آموزش کراتین موی فر

بنابراین لازم است برای دستیابی به نتایج طولانی‌مدت، ابتدا دوره آموزش کراتین مو را گذرانده باشید تا در هنگام استفاده از کراتین به موهایتان آسیب نزنید و پس از استفاده موهای صاف، درخشان و لطیفی داشته باشید. از فواید کراتین مو می‌توان به داشتن موهای صاف و براق، موخوره کمتر، داشتن موهای انعطاف‌پذیرتر، خشک‌شدن سریع مو، داشتن موهای سالم‌تر و قوی‌تر و رشد سریع‌تر مو اشاره کرد.

ابراهیم صبوحی مدرس و مربی بین‌المللی احیاء و صافی مو هر ساله دوره‌های بین‌المللی را جهت آموزش کراتین مو حرفه‌ای از صفر تا صد با برند قوی ESPro برگزار می‌کند. همچنین این دوره برای افرادی که چیزی از کراتین مو نمی‌دانند نیز مناسب است.

قبل از آنکه به آموزش گام‌به‌گام کراتین مو بپردازیم باید بدانید در کراتینه مو نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها بسیار مهم و ضروری است. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم و به شما پیشنهاد می‌دهیم حتماً این موارد را رعایت کنید.

شناخت مو

اولین قدم در آموزش کراتین مو شناخت جنس مو است. شما باید جنس مو را به‌خوبی بشناسید. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین مارک کراتین مو را بر اساس نیاز موها تهیه و استفاده کنید. برای مثال اگر مویی در اثر کراتینه و رنگ آسیب‌دیده باشد، برای احیای آن باید مواد بیشتری مصرف کنید؛ بنابراین قبل از کراتین موهایتان حتماً با کراتین کار خود یک جلسه مشاوره بگیرید تا با تشخیص جنس مو و میزان آسیب‌پذیری موها اقدام به احیای آن کنید.

محصولات ESPro
بهترین کراتین و بسترساز برای موهای ایرانی : محصولات ESPro هیدروکراتین های عالی جهت احیا و صافی دائم و شاین بینظیر فرموله شده براساس ژنتیک موهای ما ایرانی ها، مناسب انواع تیپ مو

انتخاب مواد کراتینه مرغوب و با کیفیت

امروزه تنوع در مواد کراتینه باعث سخت‌شدن انتخاب مناسب می‌شود. بااین‌حال لازم است بدانید انتخاب مواد کراتین باکیفیت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که تفاوت در جزئیات و خصوصیات هر محصول می‌تواند تأثیر زیادی بر روی نتیجه نهایی کار داشته باشد. هر محصول کراتین مویی دستورالعمل مخصوص به خود را دارد. پس از تهیه یک کراتین با کیفیت به طرز استفاده از مواد کراتین آن توجه نمایید.

برای مثال در هنگام خرید مواد کراتینه برای موهای دکلره شده، این مواد باید دارای ویژگی‌هایی چون مناسب‌بودن فرمول برای موهای رنگ شده، سولفات کم یا بدون سولفات، دارای مواد مغذی، حاوی ترکیبات ملایم و کم‌آسیب و عاری از پارابن و سیلیکون باشد.

اوکسی پلاستیا بلوند
اوکسی پلاستیا بلوند یک محصول بینظیر در جهت صافی و درمان موهای بلوند و دمیج و همچنین از بین برنده زردی و نقره ایی شدن مو در یک مرحله. برپایه آب بدون گاز و بو. 

امروزه به دلیل نوسانات قیمت دلار اجناس تقلبی نیز به چشم می‌خورند؛ بنابراین هنگام خرید کراتین مو توجه کنید که فروشندگان محصولات تقلبی به شما نفروشند. شما نیز این محصولات را تنها از فروشگاه‌هایی معتبر تهیه کنید تا از ضمانت و اصل بودن آن اطمینان حاصل فرمایید. کمپانی ESPro در دوره بین المللی آموزش کراتین مو از بهترین مواد جهت صافی و احیای مو استفاده می کند. محصولات ESPro روشی بسیار آسان با نتایج حیرت انگیز دارند.

استفاده از ظروف مناسب کراتینه مو

بسیاری از کراتین کارها به این مساله توجه نمی کنند اما ما در این آموزش کراتین مو به شما یاد آور می شویم برای انجام خدمات کراتینه توجه داشته باشید که این مواد در باید در ظرف‌های مخصوص خود قرار گیرند نه کاسه‌های رنگ! دلیل این کار این است که در کاسه‌های رنگ ممکن است ماده رنگ مو و مواد کراتینه باهم ترکیب شده و مشتری دچار حساسیت گردد و موها نیز دچار آسیب می‌شوند.

استفاده از اتو موی کراتینه مو

یکی دیگر از الزامات کار احیا و کراتین استفاده از یک اتو موی باکیفیت است. همچنین باید در انتخاب اتو مو به درجه حرارت آن توجه کنید؛ زیرا برای کراتینه از دمای ۲۳۰ درجه استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای اتوکشی بعد از مواد کراتینه، از اتوهای سرامیکی یا اتوی مخصوص کراتین استفاده کنید.

نمونه‌ای از اتو موی مناسب کراتینه مو می‌توان به اتو مو لیز lizze اشاره کرد که مخصوص موهای کراتین طراحی شده است. توجه به این نکته ضروری است که برای کراتین موی آسیب‌دیده، حتماً از درجه کم اتو استفاده کنید.

اتو مو لیز
از نظر کارشناسان بهترین دستگاه‌های حالت دهنده مو در دنیا دستگاه‌هایی هستند که المنت و تکنولوژی به کار رفته در آن دستگاه بتواند در تمام نقاط صفحه حرارتی دستگاه دمای یکنواختی برقرار کند، به سرعت به دمای دلخواه برسد، پس از رسیدن به دمای مناسب در حین انجام کار دمای خود را از دست ندهد، دچار نوسان دما نشود. که تمام این پارامترها در تولید اتو مو کراتین لیز Lizze رعایت شده است.

در اوایل دوره آموزش کراتین مو نیازی نیست از ابزارهای حرفه ای استفاده کنید. اما در مراحل بعدی این ابزار و مواد باعث بهترشدن کیفیت کار شما می شوند.

انتخاب سشوار مناسب برای مو

کار سشوار تولید حرارت بر روی موهای سر است. این دستگاه پس از شست‌وشوی موها در مراحل انجام کراتین مورداستفاده قرار می‌گیرد. سشوار شما باید قدرت بالایی داشته باشد و همچنین فاقد باد سرد نباشد.

استفاده از ماسک فیلتردار و تهویه مناسب سالن

در سال‌های اخیر میزان فرمالدئید در مواد کراتین کاهش‌یافته است بااین‌حال شما باید هنگام کار با کراتین به دلیل وجود گازهای مضر استفاده از ماسک‌های فیلتردار برای مشتری و آرایشگر استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک پنکه، گاز ناشی از مواد را به سمت پنجره هدایت کنید.

شامپو قبل از کراتینه مو

در دوره های آموزش کراتین مو به هنرجویان گفته می شود قبل از کراتین لازم است موهای مشتری با یک شامپوی باکیفیت شسته شوند. برخی از مواد کراتین دارای شامپو هستند که استفاده از آنها مناسب‌تر است؛ چراکه هر دو متعلق به یک برند هستند. جهت مشاهده بهترین شامپو قبل کراتین می توانید سری به محصولات کمپانی ESPro بزنید.

ماسک بعد از کراتینه کردن

انتخاب یک ماسک موی اصل باکیفیت و بدون سولفات جهت استفاده پس از انجام کراتین ضروری است. استفاده از ماسک مو به‌منظور پایداری بیشتر کراتین انجام می‌پذیرد.

ماسک تثبیت کراتین فایبر
ماسک مو فایبر بهترین در تقویت و نرم کنندگی مو، تثبیت کننده کراتین مو و همچنین تنظیم کننده PH موهای دکلره

درمان کراتینه مو در سالن یا آرایشگاه

کراتین و صافی مو در سالن یا آرایشگاه چندین ساعت زمان می‌برد و کاربرد آن در چند مرحله است. مرحله اول یک کرم حاوی فرمالدئید به موها زده می‌شود و سپس با خشک‌کردن آن توسط سشوار موها یکدست می‌شوند. پس از استفاده از کراتین نیز چند روز باید موهای خود را خشک و بدون شست‌وشو نگاه دارید و مجدداً به سالن بروید تا تمام موهای شما را آبکشی و درمان دیگری را اعمال کنند تا اثر تراز کننده مطلوبی حاصل شود.

عدم استفاده از مواد شوینده و مراقبتی سولفات دار

از مواد شوینده و مراقبتی سولفات دار استفاده نکنید؛ زیرا به کراتین موها آسیب جدی می‌رسانند.

انتخاب میزان مواد و زمان کراتینه

میزان مواد کراتین بستگی به میزان بلندی، حجم و آسیب‌پذیری موها دارد؛ بنابراین اگر به میزان نامناسب از این مواد استفاده کنید به موها آسیب خواهید زد. توجه داشته باشید برای کراتین که نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد چه مقدار مواد مصرف می‌شود به همین دلیل مراکز و سالن‌های زیبایی، فاکتور تعیین مقدار مواد و هزینه را بلندی موی مشتریان، شدت آسیب و نوع بافت مو قرار می‌دهند.

همچنین مواردی چون شدت آسیب و نیاز مو به کراتین، زمان استراحت و میزان اتوکشی افراد نسبت به یکدیگر متفاوت است و بر اساس حالت موی فر، تاب‌دار، مجعد، خشک، چرب، کم آب، رنگ شده، دکلره، طبیعی و... انجام می‌پذیرد.

درمان موی آسیب دیده با کراتین
درمان موی آسیب دیده با کراتین

هزینه کراتین مو

به عنوان یک هنرجو که دوره آموزش کراتین مو را تهیه کرده اید و یا زیرنظر یک مربی مشغول به یادگیری هستید احتمالا در مورد هزینه انجام این خدمات برایتان سوال پیش آمده باشد. هزینه درمان کراتین مو به عواملی چون طول، تراکم، قیمت تعرفه‌ها و کیفیت سالن در شهرهای مختلف بستگی دارد و به همین دلیل می‌تواند بسیار گران باشد.

فراموش نکنید که هرچه این درمان باکیفیت بهتری انجام پذیرد نتیجه بهتری خواهد داشت. علاوه بر این درصورتی‌که در استفاده و خرید مواد کراتین تجربه‌ای ندارید بهتر است از مشاورین کمپانی ESPro کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

مشاوره خرید محصولات کراتین مو
جهت مشاوره و یا خرید محصولات کراتین مو با کارشناسان ESPro در تماس باشید. 09332821497

کراتین مو برای کودکان

اگر شما به دنبال راهی برای خلاص‌شدن موهای فر و به هم پیچیده کودکتان هستید، باید بگوییم کراتین درمانی به شما کمک می‌کند. اما باید بدانید برای سلامت موهای کودکتان باید موادی که فاقد فرمالدهید، سرب و پارابن هستند را انتخاب کنید همچنین باید بگوییم که احیا و صافی مو بهتر است در کودکان زیر ۱۲ سال انجام نگیرد زیرا می‌تواند عوارضی چون آلرژی، ریزش مو و سرطان را برای آنها به همراه داشته باشد. شما نیز می‌توانید با افراد حرفه‌ای و باتجربه مشورت کنید و از آنها کمک بخواهید.

تفاوت کراتین موی زنان و مردان

ازآنجایی‌که روش کراتینه به احیا و بازسازی موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند فرقی نمی‌کند این درخواست از طرف آقایان باشد یا خانم‌ها. امروزه آقایان بیش‌تر از گذشته و نیز مانند خانم‌ها به زیبایی و سلامت موهایشان اهمیت می‌دهند و به دنبال موهایی نرم و درخشان هستند؛ زیرا داشتن موهایی صاف و براق نیز می‌تواند بر بهترشدن استایل و ظاهر آنها تأثیر داشته باشد.

کراتینه درمانی  برای موهای دخترانه
کراتینه درمانی  برای موهای دخترانه

روش کراتینه موی مردانه در بسیاری از سالن‌های زیبایی زیر نظر متخصصان انجام می‌پذیرد؛ بنابراین معایب و مزایای کراتینه فارغ از اینکه چه جنسیتی دارید یکسان است. اگر پیرایشگاه مردانه دارید حتما دوره حرفه ای آموزش کراتین مو را بگذارنید و کسب و کار خود را گسترش دهید.

آموزش کراتین مو با کراتین های موجود در بازار

امروزه انواع کراتین در برندهای مختلف در بازار وجود دارد که می‌توان بر اساس نوع مو و کاربرد آنها را انتخاب و خریداری کرد. در این قسمت می‌خواهیم به آموزش کراتین برای انواع موها، مراحل کار، مراقبت های بعد و روش های حذف کراتین بپردازیم.

نحوه صحیح استفاده از مواد کراتین
اتو کشی مو یکی از مراحل آموزش کراتین مو است.

آموزش کراتین مو آسیب دیده

کراتین موهای آسیب‌دیده به‌منظور احیای و تبدیل آنها به موهای صاف و شاداب است. این کراتین از طریق نفوذ در ساقه مو موجب ترمیم و تغذیه بافت موها شده و نشاط و شادابی و رطوبت را به آنها باز می‌گرداند. ماندگاری کراتین موهای آسیب‌دیده به ساختار، ضخامت و جنس مو بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی تا ۶ ماه ماندگار است. شما نیز می‌توانید پس از بازگشت حالت اولیه موهایتان به ترمیم کراتینه مو بپردازید.

آموزش کراتین مو دکلره

دکلره مو راهی برای رسیدن به موهای بلوند است. موها پس از دکلره معمولاً نازک، خشک و شکننده می‌شوند. کراتین‌ها به‌منظور تقویت، نرمی و بهبود ساختار موها پس از انجام رنگ‌کردن و دکلره طراحی شده‌اند. کراتین نیز می‌تواند به تغذیه و تقویت مو دکلره شده کمک کند و آنها را مرطوب کرده و از خشک‌شدن آنها جلوگیری می‌کند.

آموزش کراتین مو دکلره شده حتماً باید در آرایشگاه و توسط فرد باتجربه و با کراتین مخصوص دکلره انجام شود زیرا نیاز به وسایل و ابزار پر قدرتی دارد. انتخاب نوع کراتینه بر اساس نوع، جنس و میزان آسیب موهای شما کاری دقیق و مهمی است که در صورت عدم توجه و دقت کافی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موهای شما وارد کند.

دقت کنید قبل از انجام کراتین موها را رنگ و دکلره کنید. زیرا اگر قبل از دکلره کراتین کرده باشید تنها پوشش محافظ کراتین را از بین می‌برد و بر رنگ‌بری موها تأثیری نخواهد داشت. بهترین زمان برای دکلره موها سه هفته قبل از انجام کراتینه انجام شود.

آموزش کراتین مو سفید

فولیکول‌های مو که وظیفه تولید رنگ‌دانه موها را دارد با بالارفتن سن خاصیت خود را از دست می‌دهند و شاهد روند سفیدشدن موها هستیم. کراتین مو سفید با استفاده از مواد قوی و توسط افرادی که تخصص لازم در زمینه کراتینه موی سفید را دارند انجام می‌شود.

با ترکیب ۷۰ درصد هیدروکراتین اکسکلوسیو و ۳۰ درصد هیدروکراتین کوکولیس موهای سفید را بدون نگرانی از زرد شدن کراتین کنید.

موهای سفید ممکن است پس از کراتین زرد شوند دلیل آن عواملی چون استفاده از اتو مو بی‌کیفیت و دمای غیراستاندارد آن، استفاده از مواد کراتین بی‌کیفیت و ارزان و عدم مهارت کراتین کار است. بااین‌حال درصورتی‌که پس از کراتین موهایتان زرد شد نگران نباشید چرا که پس از شست‌وشو به‌مرور این رنگ تغییریافته و موها به رنگ طبیعی خود برمی‌گردند.

اوکسی پلاستیا سیستم پلاس
با محصول اوکسی پلاستیا سیستم پلاس که حاوی رنگدانه هست می توانید موی سفید صاف و بدون تغییر رنگ داشته باشید.

آموزش کراتین مو مشکی

آنچه که در آموزش کراتین مو مشکی باید بدانید این است که موهای مشکی و پرکلاغی خیلی دیرتر کراتین را به خود جذب می‌کند. رنگ موی مشکی دارای پیگمنت‌های قوی و از نوع درشت مولکول و قوی است و این مولکول‌ها تمام فضای کورتکس مو را اشغال می‌کنند؛ بنابراین موها فضای خالی برای جذب کراتین را ندارند. به همین دلیل ممکن است مشتریان پس از انجام کراتین بعد از یک هفته مراجعه کنند و اعلام کنند که تمامی موهایشان به حالت اولیه بازگشته است.

بنابراین برای کراتین کردن موی مشکی باید به چند نکته توجه کرد:

  1. بعد از گذشت یک ماه یا دو ماه از رنگ موها به رنگ مشکی باید برای کراتین اقدام کرد.
  2. از موادی که قدرت بالایی دارند برای کراتینه مو باید استفاده کرد.
  3. سلول‌های فلس این موها خیلی دیر باز می‌شود؛ به همین دلیل باید با ماساژ مداوم و تکنیک اصولی این فلس‌ها را به‌خوبی باز کرد.
  4. موها را بررسی کنید که اگر رنگ پر کلاغی یا رنگ شماره ۱-۲-۳ روی موی دکلره زده شده باشد، مو حتماً باید بسترسازی شود و اگر کراتین برای این مو در یک مرحله کار انجام شود نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. اما درصورتی‌که رنگ مشکی روی موی سالم زده شده باشد، حتماً قبل از انجام کار باید برای آن یک پیش تراپی انجام شود.
  5. حتماً باید از نانو کراتین استفاده کنید؛ زیرا ریز مولکول هستند تا به‌صورت عمقی وارد ساختمان مو شوند.
  6. قبل از انجام کراتینه توجه کنید که کراتین مو مشکی ممکن است ماندگاری کمتری داشته باشد؛ مثلاً کراتین یک موی سالم ۸ ماه است درصورتی‌که ماندگاری کراتینه موی مشکی ممکن است ۳ ماه باشد. این مسئله مهم را حتماً قبل از شروع کار با مشتریان به اشتراک بگذارید.

آموزش کراتین مو کوتاه و بلند

در تبلیغات زیبایی کراتین مو معمولاً از موهایی صاف و بلند استفاده می‌شود. این روزها موهای کوتاه نیز ترند شده‌اند و داشتن موهای کوتاه صاف می‌تواند یک استایل خیره‌کننده برای شما ایجاد کند. پس اگر موهای کوتاه فر و مجعدی دارید بدانید که کراتین موهای کوتاه در جذابیت چیزی کمتر از موهای بلند ندارد.

مراحل کراتین مو کوتاه و بلند با یکدیگر تفاوتی ندارد؛ اما به دلیل کوتاهی و حجم کمتر موها، ساده است و زمان کمتری را در سالن‌هایی زیبایی سپری خواهید کرد. همچنین به دلیل آنکه حجم مواد کمتری استفاده می‌کنید، موجب کاهش هزینه قیمت کراتین می‌شود.

کراتین موی کوتاه و بلند و رنگ شده
کراتین موی کوتاه و بلند و رنگ شده

آموزش کراتین جلوی مو

امروزه گاهی افراد تمایل دارند تنها جلو موی سر خود را رنگ و دکلره کنند به همین دلیل بیشترین حجم سوختگی موها در اکثر خانم‌ها جلوی موی آنهاست. از این رو پس از گذشت مدت زمانی به دنبال درمان کراتین جلو مو هستند و نمی‌خواهند موهای پشت سرشان را با کراتین درمانی کنند. برای این افراد کراتین و پروتئین درمانی تنها در جلوی موی سر آنها انجام می‌شود.

مراحل انجام این مدل کراتین مانند آموزش‌های داده شده است با این تفاوت که در زمان، مواد و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

آموزش مرحله به مرحله کراتین مو

  1. موها را با شامپو شست‌وشو دهید به‌طوری‌که هرگونه آلودگی، روغن و... از روی موها پاک شوند.
  2. موها را با باد و گرمای ملایم سشوار تاحدی‌که مقداری رطوبت روی موها باقی بماند، خشک کنید.
  3. توسط شانه و گیره سر موها را به ۸ قسمت مساوی تقسیم‌بندی کنید. توجه داشته باشید که گیره‌ها را باید طوری ببندید که در حین استفاده از مواد باز نشوند.
  4. دستورالعمل مربوط به کراتین مورداستفاده‌تان را مطالعه کنید.
  5. مواد کراتین را با یک قلم‌مو از فاصله ۱ سانتی ریشه تا انتهای مو به طور یکنواخت روی موها قرار دهید.
  6. یک کیسه پلاستیکی روی موها قرار دهید. بهتر است مطابق با برند کراتین بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه استراحت دهید تا مواد به خورد موها بروند. (درصورتی‌که ضخامت و فری مو بیشتر باشد باید بگذارید مواد کراتین زمان بیشتری روی مو بماند.)
  7. در این مرحله، موادی که روی موهاست باید توسط سشوار خشک شوند؛ بنابراین موها را با باد ملایم سشوار و در فاصله مناسب از موها نگه داشته و اجازه دهید تا ۸۰% موها خشک شوند.
  8. با استفاده از اتو مو باحرارت بین ۲۳۰-۲۰۰ درجه سانتی‌گراد موها را اتوکشی کنید. این کار را ۷ مرتبه تکرار کنید تا با هر حرکت رفت‌وبرگشت اتو، کراتین به عمق فلس موها نفوذ کند.
  9. با نحوه صحیح و حرفه ای اتو کشی مو و کراتین مو با اتو آشنا شوید.

طرز استفاده از مواد کراتین

مراقبت های بعد از کراتین مو

به همان اندازه که مهارت و تخصص شما پس از گذراندن آموزش کراتین مو و مرغوب بودن برند مواد و تجهیزات مورداستفاده در نتیجه کراتین مهم است؛ مراقبت بعد از کراتین نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. روش مراقبتی پس از کراتینه کردن مو بر دوام و کیفیت بلندمدت کراتین اثر می‌گذارد. در ادامه به بررسی موارد مراقبت‌های بعد از کراتین مو می‌پردازیم.

  1. تا ۳ روز حمام نروید.
  2. موها را پشت‌گوش نیندازید و تا ۳ روز هرگز از کش و کلیپس نیز استفاده نکنید.
  3. استخر و کراتین مو: استخر رفتن پس از کراتینه و استفاده از آب کلردار نیز ممنوع است.
  4. در حمام بعد از کراتین از شامپو بعد کراتین و بدون سولفات استفاده کنید و از ماسک مو داخل حمام استفاده کنید و بگذارید ماسک ۱۵-۱۰ دقیقه روی موهایتان در حمام بماند.
  5. از شامپوی معمولی ۱۲ بار در هفته استفاده کنید و آن را فقط به کف سر بزنید.
  6. اجازه ندهید موهایتان خیس بماند و از سشوار برای خشک‌کردن موهایتان استفاده کنید.
  7. از روغن آرگان پس از حمام حتماً استفاده کنید.
  8. پس از گذشت سه روز نقاهت کراتین از مواد مراقبتی یا خشک‌کننده و مواد شوینده سولفات دار و حالت‌دهنده مو استفاده نکنید و پس از این دوره نیز بهتر است مواد شوینده و مراقبتی بدون سولفات، شامپو بچه و یا شامپوهای دارای PH پایین استفاده کنید.
  9. عدم استفاده از مواد آمونیاک‌دار مانند رنگ‌ها و بی‌رنگ‌کننده‌های مو
  10. از شستن موها با آب داغ خودداری گردد.

حذف کراتین مو

گاهی افراد به دلایل گران‌بودن هزینه‌های کراتینه و روش‌های مراقبتی و یا ایجاد مشکلی در فرایند کراتینه‌کردن به دنبال راهکاری برای ازبین‌بردن اثر این مواد از روی موهایشان هستند. اثر مواد کراتین را می‌توان از روی موها از بین برد؛ اما به دلیل آسیب به آنها ما این روش را توصیه نمی‌کنیم.

بااین‌حال برای حذف کراتین مو شما می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. استفاده از شامپوهای کاملاً معمولی که دارای سولفات هستند.
  2. خشک‌شدن موها در هوای آزاد
  3. انجام کارهایی مانند رنگ مو، دکلره یا دکوپاژ
  4. استفاده از ژل مو، تافت یا کتیرا

آموزش کراتین مو‌ با مواد گیاهی و طبیعی

کراتینه کردن مو با کراتین‌های موجود در بازار علی‌رغم تمام فوایدی که دارد با داشتن ماده شیمیایی فرمالدئید ممکن است مضر باشد و عوارضی را نیز در پی داشته باشد. همچنین این نوع روش تراپی مو پر هزینه بوده و بعد از مدت زمانی مو به حالت اولیه خود باز می‌گردد. کراتین‌های طبیعی ممکن است؛ مانند روش‌های شیمیایی تأثیرگذار نباشند اما می‌توان از آنها به‌عنوان یک درمان خانگی استفاده کرد.

مصرف غذاهای مغذی

یکی دیگر از راه هایی که به صاف شدن موها در دختران جوان کمک می کند،  خوردن غذاهای مغذی است. کراتین پروتئینی نیست که بتوان با خوردن برخی غذاها به دست آورد. این بدن است که با تجزیه ویتامین ها و پروتئین های مختلف از غذاهایی که می خورید، کراتین را تشکیل می دهد. با خوردن غذاهای غنی از پروتئین، بیوتین، ویتامین A، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3، بدن شما آمینو اسیدهای مورد نیاز برای تشکیل ساختارهای پروتئینی خاص مانند کراتین را دریافت می کند. شما می توانید پروتئین را از گوشت قرمز، ماهی، ماست، شیر، تخم مرغ و آجیل دریافت کنید.

تهیه ماسک خانگی برای کراتین مو

شما می‌توانید برای کراتین کردن مو به روش طبیعی از موادی که در منزل خود دارید استفاده و برای موهای خود ماسک تهیه کنید. برای مثال از موادی مانند روغن‌زیتون، روغن نارگیل، آووکادو، روغن بادام و موز می‌توانید برای تهیه این ماسک‌ها استفاده کنید. در این بخش از آموزش کراتین مو با مواد گیاهی و طبیعی به نمونه‌هایی از روش ساختن کراتین طبیعی خواهیم پرداخت.

ماسک موی تخم مرغ و موز

برای تهیه این ماسک به ۲ عدد موز و یک عدد تخم‌مرغ نیاز دارید. پس از تهیه آنها مراحل زیر را انجام دهید:

  1. موزها را خوب له کنید.
  2. تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و زرده آنها را جدا کنید.
  3. تخم‌مرغ و موز را با هم مخلوط کرده و آن را از ریشه مو تا نوک مو به موهای سرتان بمالید.
  4. موها را با یک پلاستیک پوشانده و ۳ ساعت صبر کنید
  5. پس از گذشت زمان گفته شده موها را با آب گرم و شامپو بشویید
  6. از این ماسک ۱۴ روز یکبار استفاده کنید.

ماسک موی پروتئین آووکادو و سس مایونز

از یک قاشق غذاخوری سس مایونز و یک عدد آووکادو استفاده کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

  1. آووکادو را با چنگال خوب له کنید
  2. آووکادو له شده و سس مایونز را با یکدیگر خوب هم بزنید به‌طوری‌که ترکیب نرمی با رنگ روشن به دست آید.
  3. ترکیب به‌دست‌آمده را به موی سرتان بزنید و ۳۰ دقیقه صبر کنید.
  4. موهایتان را با شامپو بشویید و خوب خشک کنید
  5. ۷ روز یک‌بار از این ماسک استفاده کنید تا موهای لطیف و زیبا داشته باشید.

ماسک تخم مرغ، عسل و روغن بادام

تخم‌مرغ، عسل و روغن بادام را تهیه و طبق موارد زیر عمل کنید:

  1. تخم‌مرغ، عسل و روغن بادام را با هم مخلوط کنید.
  2. موهایتان را به این ترکیب آغشته کنید.
  3. ۲۰-۱۵ دقیقه صبر کنید.
  4. موها را با آب‌خنک و شامپو بشویید.
  5. از این ماسک ۷ تا ۱۴ روز یک‌بار استفاده کنید و از نتیجه آن لذت ببرید.

سوالات متداول مرتبط با آموزش کراتین مو

منظور از سبک سازی مواد کراتین چیست؟

به کم‌کردن مواد کراتین در مرحله شانه‌کردن و اتوکشی موها سبک سازی مواد کراتین گفته می‌شود.

تفاوت بوتاکس و کراتین مو در چیست؟

کراتینه مو، بوتاکس مو و پروتئینه مو هرکدام روشی منحصربه‌فرد جهت بازگرداندن شادابی و نشاط به موها هستند. کراتینه با استفاده از مواد شیمیایی موها را صاف و براق می‌کند، بوتاکس با استفاده از مواد ارگانیک و طبیعی موها را از درون ترمیم و نرم می‌کند. انتخاب بین این دو روش بستگی به نوع مو، نیازهای شخص دارد و باید مزایا و معایب هرکدام بادقت در نظر گرفته شوند.

زمان ماندگاری کراتین مو چقدر است؟

زمان ماندگاری کراتین مو بین ۶ ماه تا یک سال متغیر است. این بستگی به موهای شما و کیفیت موادی که استفاده کرده‌اید، دارد.

پرو کراتین مو چیست ؟

پرو کراتین به ترکیب درمانی پروتئین و کراتین مو گفته می‌شود. این عمل می‌تواند مواد مغذی زیادی را به موهای شما برساند.

چرا موی بعضی افراد بعد از کراتین بدتر وز می‌شود؟

انجام مشاوره‌های لازم قبل از انجام کراتین و مراقبت‌های لازم بعد از آن و مراجعه به متخصصین کراتین کار از عوامل مهمی است که در ماندگاری و کیفیت کار اثر گذارند. هرکدام از عوامل گفته شده به‌درستی رعایت نشوند ممکن است نتیجه مطلوبی حاصل نشود.