صفر تا صد کراتین مو | کراتین مو چیست

دسته بندی |کراتین مو ,وبلاگ
نویسنده: قزاقی calender۱۴۰۳/۵/۴

کراتین مو چیست
کراتین مو چیست

کراتین مو چیست

امروزه افراد زیادی به دلیل روش‌های نامناسب مراقبتی، عدم تغذیه مناسب، استفاده از رنگ‌های شیمیایی و دکلره مکرر موهای ناسالم و آسیب‌دیده دارند. ازآنجاکه شادابی، لطافت و زیبایی موها در زیبایی چهره افراد بسیار تأثیرگذار است، افراد به دنبال راهی برای بازگرداندن سلامت موهایشان هستند؛ بنابراین اگر بخواهیم در یک جمله به شما بگوییم کراتین مو چیست، باید بگوییم کراتینه در واقع راه‌حلی برای خلاص‌شدن از بی‌نظمی و وز بودن موهاست.

روش کراتین مو بافت و ساختار موها را با پر کردن ناهمواری‌های موجود در ساختار ساقه مو، کوتیکول‌ها را یکدست کرده و موجب افزایش ضخامت موهای نازک و آسیب‌دیده و ازبین‌رفتن بی‌نظمی موها می‌شود.

همچنین کراتینه مو را می‌توان به معنی استفاده از مواد شیمیایی جهت احیای دوباره ساختمان کراتین مو دانست. کراتینه یک روش صافی نیمه‌دائمی برای صاف و لخت کردن موها به شمار می‌آید و تا موهای شما از ریشه رشد نکند به همان کیفیت اولیه بر طراوت موهای شما تأثیرگذار است؛ اما در صورت انجام مراقبت‌های لازم اثرات آن تا ۶ ماه روی موهایتان باقی می‌ماند. شما نیز پس از درآمدن ریشه موهایتان می‌توانید اقدام به شارژ و ریشه‌گیری دوباره با مواد کراتین کنید.

کراتین مو به انگلیسی

اصطلاح کراتین مو به انگلیسی معادل کلمه Hair Keratin است. کراتین ماده‌ای طبیعی است که حالت ارتجاعی ناخن‌ها و مو را حفظ می‌کند. محصولات زیادی در مراقبت از مو وجود دارد که به‌عنوان "تراپی مو" شناخته می‌شوند.

با خرید کراتین مو از محصولات ESPro با دارابودن پروتئین‌های کراتین و سایر ترکیبات مغذی مو به آنها کمک می‌کند تا مرطوب و محکم باشند و از آسیب‌های حرارتی و شیمیایی محافظت شوند. این محصولات موجب بهبود وضعیت موها و افزایش قوت و لطافت آنها و حفظ سلامت موها می‌شوند.

برای مثال می‌توان به محصولات اوکسی پلاستیا سیستم پلاس و اوکسی پلاستیا سیستم اسپرو (ESPro) اشاره کرد که بر اساس نیاز بازار و ژنتیک موی ایرانی‌ها فرموله شده و یک بسترساز عالی برای موهای خیلی کشسان و آدامسی است. این محصولات دارای قدرت فوق‌العاده بالا صافی و درمان مو در ناحیه مدولا، کورتکس در ناحیه کوتیکول در یک مرحله است.

انواع کراتین مو

یکی از ویژگی‌های ظاهری که موجب زیبایی و افزایش اعتمادبه‌نفس افراد می‌شود، موهای سالم و شاداب است و لازم است به دنبال بهترین و مناسب‌ترین روش برای افزایش زیبایی و جلوه موهای خود باشید. یکی از این روش‌ها کراتینه مو است که دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کراتین سرد

یکی از روش‌های احیا و تقویت مو انجام کراتین سرد است. این روش برای افرادی که از رنگ‌های غیراستاندارد و دکلره درجه بالا استفاده کرده‌اند و با ریزش شدید مو و عدم تثبیت رنگ جدید بر روی موهایشان مواجه شده‌اند، مناسب است. توجه داشته باشید که کراتین سرد موها را صاف نمی کند و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که هدف تنها ترمیم و کمک به موها باشد.

کراتین برزیلی

کراتین برزیلی یکی از روش‌های پرطرف‌دار کراتین مو است و در بسیاری از کشورهای دنیا جهت ترمیم و یا صاف‌کردن موها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روش برای افرادی که موهای حجیم و وز و فر دارند مناسب است و نه‌تنها عوارضی آسیب‌ناپذیر برای موهای شما ندارد؛ بلکه موجب بهبود و درمان آسیب‌دیدگی موهایتان نیز می‌شود.

کراتین ژاپنی

کراتین ژاپنی با ماندگاری بین ۴ تا ۸ ماه موها را بسیار نرم و لخت می‌کند. این روش برای موهای پف‌دار، وز، فر، مجعد و موهایی که از دکلره استفاده کرده‌اند مناسب است. در صافی ژاپنی ابتدا اتصالات پروتئینی مو شکسته می‌شود سپس ساختار مو اصلاح شده و تارهای مو صاف و درخشان می‌گردند. این روش به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری نیازی به اتو مو نداشته باشید و در کمتر از چند دقیقه موها را مرتب کنید و شانه بزنید.

کراتین بدون صافی

گاهی افراد به دنبال احیای موهای خود هستند بی‌آنکه بخواهند موها صاف شوند و یا از مواد صافی استفاده کنند. کراتین بدون صافی نسبت به سایر کراتین‌ها متفاوت است و تنها برای ازبین‌بردن وزی مو و رفع حالت مو استفاده می‌شود. این نوع کراتین تنها ۲ ماه ماندگاری دارد و درصورتی‌که می‌خواهید از شر موهای وز خود خلاص شوید بی‌آنکه موهایتان صاف شوند از کراتین بدون صافی استفاده کنید.

کراتین اکسپرس

کراتین اکسپرس یک صاف‌کننده کوتاه‌مدت برای موهای صاف، مجعد آسیب‌پذیر در برابر رطوبت است که تنها ۶ هفته ماندگاری دارد.

نانوکراتین مو

نانوکراتین مو نسل جدیدی از محصولات کراتینه مو و روشی مؤثر برای حفظ و سلامت مو است. در این نوع کراتین هر قسمت شکسته و یا نازک تار مو از مواد پر می‌شود تا موها براق‌تر به نظر برسند. مواد نانوکراتین موها را آبرسانی کرده، رطوبت کافی به موها می‌دهد و به ترمیم پیاز مو کمک شایانی می‌کند.

در روش نانوکراتین به دلیل اندازه مولکولی، زمان پروسه گرمایش مو با اتو کاهش می‌یابد و در نتیجه موجب می‌شود که موها آسیب نبیند.

مواد کراتین مو

کراتینه مو فرایندی است که موجب بهبود موهای خشک و آسیب‌دیده می‌شود که در طی این فرایند نباید نقش مواد کراتین مو را نادیده گرفت. اگر شما بدون توجه و دقت به مواد تهیه شده از هر کراتینی استفاده کنید، کراتین مو کاملاً برعکس عمل می‌کند؛ بنابراین لازم است با خواص کراتین مو و مواد آن آشنا شوید تا بتوانید انتخاب صحیح‌تری داشته باشید.

محصولات ESPro مانند اوکسی پلاستیا سیستم پلاس و اوکسی پلاستیا سیستم که از بهترین مواد کراتینه ساخته شده‌اند، بدون گاز و بو هستند و ویژگی‌های چون شاین، براقی‌ات و صافی دارند و از نظر کیفیت با محصولات موجود در بازار قابل‌مقایسه نیستند.

مواد کراتین مو
بهترین مواد کراتین مو در محصولات ESPro

خواص کراتین مو

کراتینه مو یک‌لایه محافظ بر ساقه موها ایجاد می‌کند که این لایه از شکنندگی مو جلوگیری می‌کند و مقاومت آن را در برابر وسایل حرارتی حالت‌دهنده مو یا عوامل و آلودگی‌های محیطی بالا می‌برد. از جمله خواص کراتین مو به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  1. موجب زیبایی ظاهری عالی موها می‌شود و به تقویت و احیای تارهای مو کمک می‌کند.
  2. انعطاف‌پذیری پوست سر
  3. تقویت فولیکول‌های پوست سر
  4. افزایش سرعت جریان رنگ‌دانه در موها که موجب درخشندگی و براقی‌ات موها می‌شود.
  5. تشکیل کلاژن و ضخیم کردن تار موها و افزایش استحکام آنها
  6. کاهش ریزش، خشکی و شکنندگی مو
  7. افزایش سرعت ترمیم و بازسازی سلولی و محافظت از مو در برابر UVها
  8. بهبود بافت مو و کاهش موخوره

عوارض کراتین مو

همان‌طور که گفته شد یکی از راه‌هایی که می‌توان مجدد به موهای سالم، درخشان و لطیف دست‌یافت، کراتین مو است؛ بااین‌حال کراتین مو نیز عوارضی دارد که از جمله آن می‌توان به زمان‌بر بودن فرایند کراتینه، هزینه بالا، نیاز به مراقبت و عوارض جانبی چون تغییرات دائمی ساقه مو اشاره کرد.

کراتین مو قبل و بعد

کراتین مو با رساندن کراتین به کوتیکول‌های آسیب‌دیده آنها را ترمیم کرده و موجب درخشندگی و صافی موها می‌شود. ضروری است قبل و بعد از کراتین مو باید به عواملی چون انتخاب سالن زیبایی مناسب، کیفیت مواد کراتین، تهویه هوا، تست آلرژی، مراقبت از مو، استحمام، استفاده از ماسک و شامپوهای مخصوص، سشوار کشیدن، کوتاهی موهای کراتینه شده و شنا قبل و بعد از کراتین دقت نمود.

نظر پزشکان در مورد کراتین مو

پزشکان معتقدند گرچه کراتینه‌کردن موها سبب صاف‌تر و زیباتر نشان‌دادن موها می‌شود؛ اما در طولانی‌مدت ممکن است آسیب‌زا باشد. برای مثال می‌توان به گاز شیمیایی فرمالدهید در مواد کراتین اشاره کرد که با استفاده مکرر منجر به سرطان می‌شود. این گاز همچنین برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند نیز مضر است.

محصولات ESPro از سری کراتین های آنزیمی بدون گاز و بو هستند که بدون هیچ مشکلی می توان از آنها استفاده کرد.

کراتین بیش از یک تا دو بار در سال، فرد را در معرض ریزش مو قرار می‌دهد و ممکن است باعث آلرژی و تحریک پوست شود. به‌طورکلی پزشکان معتقدند در صورت استفاده از کراتین مو به میزان معقول به آسیب‌دیدگی موها کمک کرده و موجب سلامت آنها می‌شود.

جایگزین کراتین مو

گرچه مدت‌زمان زیادی است که کراتینه مو به‌عنوان یکی از گزینه‌های محبوب جهت صاف‌کردن موها و ازبین‌بردن وز موها مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما به دلایل مختلفی مانند هزینه، پیدانکردن آرایشگر مناسب یا نگرانی در مورد مواد شیمیایی بسیاری از مردم به دنبال روش‌هایی برای جایگزین کراتین مو هستند. راه‌های جایگزین کراتین مو همان راه‌های طبیعی کراتین مو و با استفاده از مواد گیاهی و غیرشیمیایی است که در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

پروتئین درمانی

پروتئین تراپی مو بر پایه اسیدهای آمینه انجام می‌شود و مواد مورداستفاده در آن عمدتاً بدون فرمالدهید هستند که باعث می‌شود نتایج آرام‌تری نسبت به کراتین داشته باشد. این روش با تغذیه و تقویت الیاف مو، موها را در برابر رطوبت و موخوره محافظت می‌کند و وز موها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، اما در تغییر حالت موها تأثیر چندانی ندارد و نهایتاً موهای صاف و شلاقی مثل کراتین ارائه نمی‌دهد.

ماسک مو و درمان مبتنی بر مواد مغذی

ماسک مو راهکاری طبیعی و آرام برای بهبود وضعیت مو است. این ماسک‌ها حاوی پروتئین، کراتین، کلاژن و سایر مواد مغذی هستند که از این طریق به ترمیم موهای آسیب‌دیده و افزایش استحکام آنها کمک می‌کنند.

روغن آرگان

روغن آرگان سرشار از اسیدهای چربی ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هاست و می‌تواند عمیقاً موها را تغذیه و مرطوب و آنها را نرم‌تر، صاف‌تر و قابل‌کنترل می‌کند.

ماسک موهای طبیعی

ماسک موهای طبیعی مانند ماسک آووکادو و موز، ماسک موی عسل و ماست حاوی ویتامین‌های مغذی مو و یک مرطوب‌کننده طبیعی هستند که از رطوبت موها محافظت می‌کنند.

روغن‌های طبیعی

استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن سبوس برنج، روغن‌زیتون جایگزین مناسبی برای کراتین و مراقبت از موها است.

سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان طبیعی و عالی برای متعادل‌کردن سطح pH پوست سر، جهت ازبین‌بردن تجمع چربی و افزودن درخشندگی به موهای شما است.

چای سبز

چای سبز یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به تحریک رشد مو، کاهش ریزش و افزایش درخشندگی موها کمک می‌کند.

آموزش کراتین مو

آموزش کراتین مو بسیار لازم و ضروری است؛ زیرا اگر در هنگام استفاده از مواد شیمیایی بر اساس استانداردها و مراحل خود صورت نگیرد می‌توان آسیب جدی به بدن و موها وارد کند؛ بنابراین لازم است قبل از کراتین مو به آموزش آن بپردازید تا این فرایند را صحیح و اصولی انجام دهید.

آموزش کاراتینه مو
 آموزش کراتینه مو با دوره های جامع ابراهیم صبوحی

سوالات متداول

کراتین مو چند ساعت طول می کشد؟

برای زمان کراتین مو باید گفت که این زمان کاملاً به نوع و جنس موهای شما مانند نوع، بلندی و کوتاه، حجم، میزان آسیب‌دیدگی، فر بودن و میزان وزی مو بستگی دارد. بااین‌حال به طور میانگین کراتینه‌کردن مو بین ۴ تا ۵ ساعت زمان می‌برد.

کراتین مو تا چند ماه دوام دارد؟

مدت ماندگاری کراتینه تا حد زیادی به مراقبت‌هایی که بعد از انجام کراتینه انجام می‌دهید و کیفیت موادی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. به‌طورکلی نیز می‌توان گفت کراتین مو بیش از ۶ ماه دوام دارد.

کراتین مو از چه سنی مناسب است؟

کراتینه مو به دلیل تماس برای کودکان کمتر از ۱۲ سال خطرناک است و می‌تواند به ساختار موی کودکان آسیب برساند و نباید انجام شود. به همین دلیل بیشتر متخصصان سن مجاز کراتینه مو را بالای ۱۸ سال توصیه می‌کنند.

چه کسانی نباید کراتین مو انجام دهند؟

به دلیل آنکه در اکثر محصولات کراتین مو فرمالدئید و فرمالین وجود دارد، همچنین به‌منظور تأثیرگذاری و ماندگاری بیشتر مواد، بهتر است قبل یا پس از دوران شیردهی، بارداری و پریودی برای کراتین موهای خود اقدام کنید.

چرا بعد از کراتین مو چرب می شود؟

دلیل چرب شدن مو بعد از کراتین، اول به دلیل کاهش حجم مو و در نتیجه افزایش تماس مو با پوست سر و دوم به دلیل لایه محافظتی که این مواد روی کوتیکول‌های مو ایجاد می‌کنند و مانع از جذب چربی ترشح شده پوست سر توسط تار موها می‌شود، است.