آموزش کراتین مو با مواد گیاهی

دسته بندی |وبلاگ ,کراتین مو
نویسنده: قزاقی calender۱۴۰۳/۵/۱

احتمالا برایتان این سوال به وجود آمده است که آیا کراتین مو با مواد طبیعی امکان دارد؟ کراتین طبیعی مو به چه صورت انجام می‌شود. در ادامه این مقاله از سری مطالب  آموزش کراتین مو برای یافتن این سوال‌ها همرا ما باشید. 

فهرست مطالب

  • کراتین طبیعی مو چیست؟ 
  • چرا کراتین طبیعی مو 
  • آموزش کراتین مو با مواد طبیعی
  • آموزش کراتینه طبیعی مو

 

کراتین طبیعی مو چیست؟

گاهی موی افراد بر اثر دلایل مختلف، زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد و دچار شکنندگی و موخوره می‌شود. این موارد باعث می‌شود مو حجیم و نامرتب به نظر برسد. علت وز شدن و آسیب‌پذیری مو به کمبود پروتئین و مواد مغذی در ساختمان مو مرتبط است. وقتی بافت مو مواد لازم را برای احیا و رشد نداشته باشد، این اتفاق می‌افتد. کلمه کراتین به معنای پروتئین است و با کراتینه کردن مو، ترکیب‌های پروتئین‌دار و لازم به مو می‌رسد و کراتینه باعث احیا، نرمی و درخشندگی موها می‌شود. کراتینه مو بیشتر توسط مواد شیمیایی و در مراکز زیبایی انجام می‌شود اما با استفاده از مواد طبیعی نیز می‌توان در خانه و بدون استفاده از مواد شیمیایی موها را درخشان و صاف کرد. معمولا افراد تصور می‌کنند که کراتین تنها یک تاثیر شیمیایی بر مو است اما شما باید توجه داشته باشید که کراتین یک درمان است و موهای شما را سالم و جوان می‌کند. در آموزش قدم به قدم کراتین مو درباره این موارد کامل‌تر توضیح داده شده است.

 

کراتین طبیعی مو

 

چرا کراتین طبیعی مو 

همان طور که گفته شد کراتین معمولا با استفاده از مواد شیمیایی با توجه به انوع مو انجام می‌شود. قطعا استفاده از کراتین با مواد شیمیایی، اثرگذاری بیشتر و ماندگارتری نسبت به کراتین با مواد گیاهی و طبیعی دارد اما با توجه به عوارض احتمالی، ما استفاده از کراتین طبیعی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. معمولا کراتین شیمیایی مو با پیشرفت علم و تکنولوژی عوارض شدیدی بر مو ایجاد نمی‌کند و افرادی که موهای خود را کراتین می‌کنند با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند. عوارض احتمالی کراتینه شامل ریزش مو، حساسیت آلرژیک و تغییر در ساختار مو می‌شود. دلایلی که ممکن است افراد کراتین طبیعی را به کراتین شیمیایی ترجیح دهند شامل موارد زیر می‌شود.

  • میل به استفاده از مواد شیمیایی ندارند. 
  • به استفاده از مواد شیمیایی آلرژی دارند. 
  • از لحاظ وقت و هزینه برای آرایشگاه رفتن محدودیت دارند.
  • موهای ضعیف و آسیب‌پذیری دارند. 
  • دوست دارند موهای آنها بدون حرارت اتو کراتینه شود. 

 

 آموزش کراتین مو با مواد طبیعی 

همانطور که گفتیم ساختمان مو به مواد مغذی یعنی پروتئین و ویتامین‌ها برای احیا احتیاج دارد. به همین دلیل ما باید برای تامین این مواد مغذی در کراتین طبیعی از مواردی استفاده کنیم که دارای پروتئین و ویتامین‌های مورد‌ نیاز باشد. هم چنین مواد تشکیل دهنده کراتین طبیعی باید باعث لطافت و نرمی موها شود و آن‌ را خشک و خشن نکند. معمولا مواد طبیعی پروتئین‌دار شامل تخم مرغ و لبنیات می‌شود. موادی که ویتامین‌های لازم را دارند شامل برنج، آووکادو و موز می‌شود. روغن نارگیل، بادام و زیتون نیز بر درخشندگی موهای شما تاثیر زیادی خواهند داشت. برخی گیاهان دارویی نیز مثل اسطوخودوس، ریحان، آویشن، گل مینا و رزماری در سلامت مو تاثیرگذار هستند. در ادامه ما به شما ساخت مواد طبیعی از این موارد را آموزش می‌دهیم. در کنار کراتین استفاده از روش پروتئین تراپی مو هم کمک بسیاری با احیای موهای شما می‌کند.

 

آموزش کراتینه طبیعی مو

در کراتینه طبیعی مو استفاده از ماسک‌های گیاهی و طبیعی که مواد آن‌ها دارای خواص ارگانیک هستند بسیار اهمیت دارد. استفاده از این ماسک‌ها هیچ مشکل و عوارضی برای موها ایجاد نمی‌کند و در سلامت‌ترین روش باعث بهبود وضعیت موهای شما می‌شود. با این وجود ممکن است بدن شما به مواد طبیعی نیز واکنش آلرژیک نشان دهد؛ برای همین قبل از استفاده کامل مواد بر مو، مقدار کمی از آن را بر قسمتی از مو قرار دهید و مطمئن شوید که شما را آزار نمی‌دهد. در ادامه متن بعضی از این ماسک‌ها را با طرز تهیه آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم. با آموزش کراتین موی نچرال بهتر میتوانید از کراتین برای این مدل موها استفاده کنید.

 

 آموزش کراتین مو با مواد طبیعی

 

ماسک ژلاتین

مواد تشکیل دهنده : پودر ژلاتین، آب جوش و روغن نارگیل.

طرز تهیه و استفاده : ماسک ژلاتین بر پایه سه مواد ساخته می‌شود. پودر ژلاتین در این ماسک معدن پروتئین است و خاصیت کلاژن‌سازی دارد. هم چنین اسید آمینه‌های موجود در ژلاتین برای مو لازم است. توجه داشته باشید برای این ماسک حتما از پودر ژلاتین بدون رنگ و بو استفاده کنید. روغن نارگیل نیز خاصیت رطوبت رسانی بالا در ساقه مو دارد. برای ساخت این ماسک ابتدا 1.5 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را در یک فنجان آب جوش حل می‌کنیم و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن اضافه می‌کنیم. مواد موجود را در مخلوط‌کن می‌ریزیم و تا یکدست شدن کامل هم می‌زنیم. بعد از این مرحله ماسک ژلاتین شما آماده است. به شما پیشنهاد می‌دهیم هفته‌ای یکبار در هفته از این ماسک استفاده کنید. مدت زمان استفاده از ماسک بر مو 30 دقیقه است و اگر در زمان بیشتری بر مو بماند، ژلاتین خودش را می‌گیرد و کندن آن از روی مو سخت می‌شود.

 

ماسک برنج

مواد تشکیل دهنده : برنج سفید و برنج قهوه‌ای، رزماری یا اسطوخودوس.

طرز تهیه و استفاده : برنج سرشار از ویتامین D و E می‌باشد که برای مو بسیار مفید است. هم چنین اسید آمینه‌های موجود در برنج فلس‌های مو را که به دلایل مختلف باز شده، می‌بندد. برای ساخت این ماسک شما باید برنج قهوه‌ای و برنج سفید را با کمی آب، به صورت شفته بپزید. بعد از پخت برنج می‌توانید آن را جدا کنید و با گیاه دارویی مخلوط کنید و روی موها اسپری کنید. بعد اینکه مواد را روی موها پاشیدید می‌توانید با دست به آهستگی ‌دسته‌های مو را بین دست‌های خود ماساژ دهید. از برنج‌های پخته شده نیز می‌توانید برای کراتین مو استفاده کنید فقط باید آن‌ها له کنید و با روغن زیتون رقیق کنید و روی موها قرار دهید. زمان استفاده از این ماسک هفته‌ای یکبار به مدت 20 تا 30 دقیقه قبل از حمام می‌باشد. 

 

ماسک نشاسته

مواد تشکیل دهنده : نشاسته ذرت، روغن نارگیل، شیر و عسل.

طرز تهیه و استفاده : روغن نارگیل در این ماسک باعث درخشندگی و لطافت موها می‌شود. شیر نیز علاوه بر پروتئین، ویتامین مورد نیاز مو را تامیین می‌کند. عسل در این ماسک خاصیت رطوبت رسانی دارد و از خشکی موهای شما جلوگیری می‌کند. برای درست کردن این ماسک باید 1 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را در یک فنجان شیر ولرم حل کنید. بعد از این مرحله 1 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. وقتی که مواد یک دست شد می‌توانید آن را بر موهای خود بگذارید. حتما بعد از موادگذاری کامل از یک کاور پوشش استفاده کنید و به مواد یک ساعت زمان بدهید تا روی موی شما بماند. 

ماسک کراتین مو

 

ماسک کدو

مواد تشکیل دهنده : کدو، نشاسته ذرت، روغن نارگیل، روغن زیتون.

طرز تهیه و استفاده : در این ماسک موادی استفاده شده که بسیار بر نرمی و درخشندگی موها اثر می‌گذارد و کدو نیز به عنوان یک سبزیجات مقوی دارای ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز مو است. برای ساخت این ماسک ابتدا کدوها را حلقه حلقه کنید و در آب، ده دقیقه بپزید. بعد از پخت کدو آن را به صورت کامل له و یکدست کنید؛ جوری که ذره‌ای کدو در مواد جدا نباشد. بعد از این مرحله نشاسته را برای راحت حل شدن، اول در کمی آب جوش حل می‌کنیم بعد به کدو اضافه می‌کنیم. در مرحله آخر 1 قاشق چای‌خوری روغن نارگیل و روغن زیتون به مواد می‎زنیم. شما باید هفته‌ای دو بار از این ماسک به مدت 30 دقیقه و حدود دو ماه استفاده کنید تا تاثیر واقعی آن را ببینید.

 

ماسک آلوئه‌ورا

مواد تشکیل دهنده : برنج، نشاسته ذرت، شیر نارگیل، روغن زیتون و ژل آلوئه‌ورا.

طرز تهیه و استفاده : همانطور که گفتیم برنج دارای ویتامین است. نشاسته ذرت نیز علاوه بر اینکه ظاهری مطلوب به ماسک شما می‌دهد و استفاده از آن را راحت می‌کند. شیر نارگیل نیز یک ترکیب قوی برای آبرسانی مو است. برای ساخت این ماسک شما باید برنج را با آب در قابلمه بپزید تا آب آن کامل تمام شده و برنج شما نرم شود. بعد از این مرحله برنج را کاملا مخلوط کنید تا یک دست شود. بعد از آن 1 قاشق غذاخوری نشاسته و شیر نارگیل به آن اضافه کنید. در نهایت 1 قاشق روغن زیتون و 2 قاشق ژل آلوئه‌ورا را کامل در مواد حل کنید. بافت این ماسک یک بافت تقریبا غلیظ است ک به راحتی روی مو قرار می‌گیرد. شما باید هفته‌ای یک بار از این ماسک و به مدت 1 ساعت استفاده کنید.

 

ماسک موز و آووکادو

مواد تشکیل دهنده : موز، آووکادو و جوانه گندم.

طرز تهیه و استفاده: موز و آووکادو در این ماسک دارای اسید آمینه هستند که باعث احیا بافت مو در کراتین طبیعی می‌شوند. جوانه گندم نیز به علت فیبر بالا برای مو مفید است. برای ساخت این ماسک یک عدد موز را با یک عدد آووکادو به صورت کامل مخلوط می‌کنیم. در نهایت یک قاشق جوانه گندم اضافه می‌کنیم و بعد از یک دست شدن مواد، آن را روی مو ماساژ می‌دهیم. مدت زمان استفاده از این ماسک بین 30 تا 40 دقیقه و هفته‌ای یک بار می‌باشد. این ماسک از خشکی و وز شدن موها جلوگیری می‌کند.

 

ماسک تخم‌مرغ 

نکته: در استفاده از ماسک‌های طبیعی کراتین، شست و شوی ملایم بعد از مواد‌گذاری بسیار اهمیت دارد. ماسک‌هایی که بر پایه تخم مرغ هستند معمولا برای افراد بوی ناخوشایندی را تولید می‌کنند و بوی آن بعد از شست و شو ممکن استباعث آزار افراد شود. به همین علت ما بیشتر ماسک‌هایی را به شما معرفی کردیم که بدون تخم مرغ ساخته می‌شود. در این نمونه نیز برای مثال یک ماسک بر پایه تخم مرغ به شما معرفی می‌کنیم که افراد می‌توانند با سلیقه شخصی از آن استفاده کنند.

مواد تشکیل دهنده: زرده تخم مرغ، عسل و روغن بادام یا نارگیل.

طرز تهیه و استفاده: زرده تخم مرغ در این ماسک دارای پروتئین طبیعی بسیار است. هم چنین عسل باعث درخشندگی و انعطاف در موها می‌شود. برای ساخت این ماسک باید یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق عسل مخلوط کنید. در نهایت می‌توانید از 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن بادام برای رقیق شدن مواد استفاده کنید. برای رفع بوی زرده تخم مرغ در این ماسک نیز می‌توانید از گیاهان معطر دارویی استفاده کنید. مدت زمان استفاده از این ماسک 30 دقیقه و هفته‌ای یک بار می‌باشد. 

 

کراتین مو با مواد شیمیایی، صافی زیاد در مدتی طولانی به موهای شما می‌دهد اما همان طور که می‌دانید به هر حال این روش یک فرآیند شیمیایی را بر موی شما اعمال می‌کند که عوارض احتمالی دارد. درست است که استفاده از کراتینه با مواد طبیعی اثر دائمی و قابل توجه ندارد اما این سلامت‌ترین روش است که موهای شما را زیبا و جوان می‌کند. باید توجه داشته باشید که استفاده از کراتین با مواد طبیعی با یکی دوبار استفاده موثر واقع نمی‌شود و بعد از حدود دو ماه استفاده مداوم، شما می‌توانید بهبودی موهای خود را ببینید که چگونه تا مدتی طولانی رفتار موهای شما را کنترل می‌کند. البته در آموزش ساخت کراتین مو خانگی میتواند تکمیل کننده این آموزش برای شما باشد.