پروتئین تراپی مو چیست؟

دسته بندی |وبلاگ ,کراتین مو
نویسنده: قزاقی calender۱۴۰۳/۵/۴

پروتئین تراپی مو
پروتئین تراپی مو

مقدمه

داشتن موهای سالم و قوی، بیش از آنکه یکی از فاکتورهای زیبایی محسوب شود با سلامت فرد به طور مستقیم در ارتباط است. برای مثال هنگامی که موهایتان با مشکلاتی از قبیل موخوره، شکنندگی، ریزش بیش از حد و غیره درگیر می‌شوند، اغلب نشان از لایف‌استایل اشتباه و مضر شما دارند. این امر ممکن است ناشی از تغذیه ناسالم، عدم محافظت از پوست و مو یا جدی‌نگرفتن مراقبت‌های بهداشتی باشد. برخی از خدمات زیبایی مانند رنگ و دکلره کردن مو نیز احتمال تضعیف کوتیکول و فولیکول را افزایش می‌دهند.

در نتیجه تمام این آسیب‌ها، موهایتان خشک و بدحالت می‌شوند و طراوت خود را از دست می‌دهند. امروزه روش‌های ترمیمی و درمانی بسیاری برای حل چنین مشکلاتی طراحی شده‌اند و می‌توانند در بازگرداندن سلامت موهای شما مؤثر باشند که یکی از آنها پروتئین تراپی است. با استفاده از پروتئین تراپی، موها تقویت شده، حجم و قدرت بیشتری می‌یابند و سلامت آنها بهبود می‌یابد.

پروتئین تراپی موهای خشک و آسیب دیده بر اثر دکلره
پروتئین تراپی موهای خشک و آسیب دیده بر اثر دکلره

پس اگر شما هم احساس می‌کنید موهای سرتان طراوت همیشگی را ندارد و خوش‌حالت نیست یا حتی مشکلاتی از جمله ریزش مو‌، شکستگی مو، کم‌پشت شدن مو و… دارد، در این مقاله همراه ما باشید تا بررسی کنیم پروتئین تراپی مو برای چیست، انواع پروتئین تراپی و اینکه پروتئین تراپی  به چه روش‌هایی انجام می‌شود

پروتئین تراپی مو چیست

موهای انسان در حالت عادی پروتئین‌های لازم برای شفاف و خوش‌حالت بودن را دارند، اما عوامل متعددی مانند تغذیه نامناسب، بیماری زمینه‌ای، رنگ و دکلره می‌تواند زیبایی موها را خدشه‌دار کند. در این حالت در کنار حفظ یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین می‌توان از طریق پروتئین تراپی مو  سلامت و شادابی را به موهای آسیب‌دیده بازگرداند.

پروتئین تراپی مو، روشی مراقبت از مو و زیبایی برای تأمین پروتئین موردنیاز موهاست که در سالن‌های زیبایی یا در خانه  انجام می‌شود. در این روش، پروتئین هیدرولیز شده  و آمینواسیدها به موها اضافه می‌شود، یک‌لایه محافظ ایجاد می‌کند و خلأ کوتیکول‌های مو را پر می‌کند و با آبرسانی موها باعث سلامت و بهبود الاستیسیته کلی موها می‌شود و از ریزش پروتئین طبیعی موها جلوگیری می‌کند. این تکنیک با تغذیه مو و ترمیم و بازسازی رشته موهای آسیب‌دیده،  شک، وز و رنگ‌شده باعث تقویت بافت مو و استحکام آن هم می‌شود.

پروتئین تراپی مو چیست
پروتئین تراپی مو چیست

فواید و خواص پروتئین تراپی مو

پروتئین تراپی می‌تواند پیوند پروتئینی از بین رفته موها را تقویت ترمیم کند، این ترمیم و بازسازی به درمان موخوره، وزی، شکنندگی و خشکی موهای سر کمک می‌کند و باعث ایجاد صافی و درخشندگی بیشتر مو افزایش حجم و ضخامت موها و پیشگیری از ریزش مو می‌شود. در یک نگاهی کلی فواید این روش درمانی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

محافظت و جلوگیری از آسیب به مو و خشک‌شدن آن

پروتئین تراپی مو با استفاده از مواد شیمیایی حاوی پروتئین هیدرولیز شده و کمپلکس‌های پپتیدی، از لایه کوتیکولی تار مو در برابر آسیب‌های محیطی مانند استفاده از وسایل حرارتی محافظت می‌کند. این مواد به طور مستقیم به فولیکول مو متصل شده و باعث تقویت آن می‌شوند، بنابراین از آسیب بیشتر به موها جلوگیری می‌کنند. همچنین مواد مغذی موجود در پروتئین تراپی، رطوبت موردنیاز موها را حفظ می‌کنند و از خشک‌شدن آنها جلوگیری می‌کنند.

تقویت و ترمیم

پروتئین‌ها و آمینواسیدهای موجود در تراپی مو، با جایگزینی کردن پروتئین ازدست‌رفته یا آسیب‌دیده در فولیکول موها تغذیه و تقویت می‌کنند و باعث ترمیم موهای آسیب‌دیده و ضعیف می‌شوند. همچنین با تقویت موها باعث آبرسانی آن‌ها نیز می‌شود. این باعث بهبود سلامت و قوی‌تر شدن ساختار موها می‌شود.

بیتاکس سیکلوس پورتیر یک آبرسان و پروتئین مناسب موهای دهیتراته، خشک
بیتاکس سیکلوس پورتیر یک آبرسان و پروتئین مناسب موهای دهیتراته، خشک با خاصیت بازسازی و ترمیم مجدد موهای آسیب‌دیده

بیتاکس سیکلوس پورتیر برای موهای بلوند طبیعی، دکلره شده، رنگ شده یا دارای فتیله مشخص شده مناسب است و به کاهش موخوره، ترمیم کوتیکول‌های آسیب‌دیده و کنترل حجم مو کمک می‌کند. شما نیز می‌توانید با استفاده از این محصول به یک موهای تراز شده با رنگ متعادل پلاتینیوم با حجم کم دست یابید. ماندگاری این محصول 6 ماهه است. برای خرید و مشاهده محصولات پروتئین تراپی، کراتین و هیدروتین پورتیر کلیک کنید.

افزایش رشد موها

پروتئین تراپی باعث سلامت کلی موها می‌شود و به همین علت پس از مدتی باعث رشد موها می‌شود.

بهبود خاصیت ارتجاعی و درمان ضعف و شکنندگی مو

با افزایش استحکام و قابلیت ارتجاعی بافت کوتیکول مو خاصیت ارتجاعی مو را بهبود می‌بخشد از شکستن موها جلوگیری می‌کند.

نرمی و لطافت و ابریشمی کردن موها

به دلیل وجود روغن‌هایی همچون روغن آرگان، روغن جوجوبا و … و مواد  مرطوب‌کننده در پروتئین تراپی باعث نرم و ابریشمی شدن موها می‌شود موهای خشک و خسته را بهبود می‌بخشد.

درمان موخوره

یکی از علامت‌های موهای خشک و آسیب‌دیده، موخوره یا دوشاخه شدن پایین مو است. پروتئین تراپی موهای خشک و آسیب‌دیده را درمان می‌کند و از ایجاد موخوره در آنها جلوگیری می‌کند.

درمان موخوره با پروتئین تراپی مو
درمان موخوره با پروتئین تراپی مو

افزایش حجم و ضخامت موها

پروتئین تراپی مو باعث افزایش حجم و ضخامت موها می‌شود. این امر به‌ویژه برای افرادی که موهای نازک و باریک دارند، بسیار مفید است و به آنها موهایی پر جنب و زیبا ارائه می‌دهد.

مرطوب‌کنندگی و تغذیه پوست سر

پروتئین تراپی مو باعث مرطوب‌کنندگی و تغذیه عمقی پوست سر می‌شود که به‌سلامت و رشد سالم موها کمک می‌کند. صاف‌شدن موها پروتئین تراپی نیز تا حدی باعث صاف‌شدن موها نیز می‌شود.

آب‌رسانی به مو

در پروتئین تراپی علاوه بر تغذیه مو به آب‌رسانی هم توجه می‌شود تا موها هیدراته شوند کاهش ریزش مو یکی از مزایای مهم پروتئین تراپی مو، پیشگیری از ریزش مو است. تقویت فولیکول‌های مو و با جایگزین‌کردن پروتئین‌های ازدست‌رفته، باعث کاهش ریزش موها و حفظ سلامت فولیکول‌ها می‌شود.

بهبود ظاهر کلی مو

با تقویت و ترمیم موها، به رشد سریع‌تر و بهتر مو، باعث براق‌تر شدم مو و جلوگیری از شکستگی و شکافتن انتهای مو می‌شود.

حفظ رنگ و تثبیت رنگ موها

استفاده از این متد درمان می‌تواند رنگ موها را حفظ کند و تثبیت رنگ را تسهیل کند

افزایش حجم و ضخامت مو

بهره‌گیری از این روش می‌تواند به افزایش حجم و ضخامت موهای شما کمک کند. با تقویت ریشه موها و بهبود ساختار آنها، می‌توانید موهای پرجلوه‌تری داشته باشید.

افزایش حجم و ضخامت مو با پروتئین تراپی
افزایش حجم و ضخامت مو با پروتئین تراپی

اصلاح آسیب‌های ناشی از فر و رنگ مو

استفاده مداوم از فر و رنگ مو ممکن است به موها آسیب برساند. با انجام پروتئین تراپی مو، می‌توانید بهبود آسیب‌های ناشی از این فرایندها را تجربه کنید. پروتئین‌های موجود در تراپی مو بازسازی موها را تسریع می‌کنند و آسیب‌های ناشی از فر و رنگ را بهبود می‌بخشند.

بهبود سلامت فولیکول‌های مو

استفاده از پروتئین تراپی مو بهبود سلامت و قوت فولیکول‌های مو را به دنبال دارد. این امر می‌تواند رشد و توسعه سالم موها را تسهیل کند و بهبود طول و ضخامت موها را نتیجه دهد.

بهبود لطافت و درخشندگی موها

با ترمیم و تقویت موهای شما موهای شما به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای نرم‌تر و براق‌تر می‌شوند.

ماندگاری پروتئین تراپی مو

ماندگاری پروتئین بر روی موها به عوامل مختلفی بستگی داشته و نمی‌توان مدت‌زمان مشخصی را برای آن‌ در نظر گرفت. اینکه چگونه بعد از انجام این کار از موهای خود مراقبت می‌کنید.  یا این تکنیک در خانه و با مواد طبیعی انجام شده و یا توسط اپراتور در سالن‌های زیبایی انجام شده و از چه موادی استفاده شده در ماندگاری پروتئین مو تأثیر دارد. به‌طورکلی درمان‌های پروتئینی ممکن است بین ۳ تا ۱۲ ماه دوام داشته باشند. اما با مراقبت‌های صحیح و اصولی می‌توان این زمان را افزایش داد.

ماندگاری پروتئین تراپی مو
ماندگاری پروتئین تراپی مو

مواد پروتئین تراپی مو

در کل موهای ما از کراتین تشکیل شده که ماند یک‌لایه محافظ در اطراف کوتیکول‌های مو است و رطوبت را در مو قفل می‌کند. هنگامی که کمبود پروتئین در بدن وجود دارد یا استفاده بیش از حد از رنگ‌های شیمیایی، باعث شده تارهای مو آسیب بینند و به‌مرورزمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد، باید این ماده به مو برسد. با این توضیحات می‌توان مواد سازنده پروتئین تراپی را به دودسته زیر تقسیم کرد:

  • مواد مفید: پروتئین هیدرولیز شده، کراتین، مواد آب‌رسان و ویتامین‌های مفید برای مو مانند ویتامین‌های گروه ب.
  • مواد مضر: فرمالدئید، کوکامید DEA، ایزوپروپیل الکل، پارابن، پلی‌اتیلن گلیکول، سیلیکون‌ها و سولفات‌ها.

علاوه بر محصولات مراقبت از مو حاوی پروتئین، می‌توانید از مواد طبیعی برای پروتئین تراپی مو استفاده کنید. برخی از مواد طبیعی که برای این کار مناسب هستند عبارتند از:

پروتئین تراپی مو با تخم‌مرغ؛ تخم‌مرغ یک منبع غنی از پروتئین است که می‌تواند به ترمیم و بازسازی موهای آسیب‌دیده کمک کند. برای این کار یک تخم‌مرغ را با یک قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید و روی موهای خود بمالید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید.

پروتئین تراپی مو با تخم مرغ و شیر
پروتئین تراپی مو با تخم مرغ و شیر

پروتئین تراپی مو با آووکادو؛ آووکادو یک میوه غنی از پروتئین و مواد مغذی است. برای استفاده از آووکادو برای این کار، یک آووکادو را له کنید و با یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون مخلوط کنید. این مخلوط را روی موهای خود بمالید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه، موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید.

پروتئین تراپی مو در خانه با آووکادو
پروتئین تراپی مو در خانه با آووکادو

استفاده از موز برای پروتئین تراپی مو؛ موز یک منبع غنی از پروتئین و مواد مغذی است که می‌تواند به نرمی و لطافت مو کمک کند. یک موز را له کنید و روی موهای خود بمالید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید.

پروتئین تراپی مو با سس مایونز؛ سس مایونز حاوی پروتئین، روغن و تخم‌مرغ است که می‌تواند به بهبود وزی، خشکی، شکنندگی مو و موخوره کمک کند. مقدار مناسبی از سس را روی موها ماساژ داده و بعد از ۳۰ دقیقه با شامپو ملایم بشویید.

پروتئین تراپی مو در منزل با سس مایونز
پروتئین تراپی مو در منزل با سس مایونز
  • توجه داشته باشید که سس مایونز ممکن است باعث سنگین‌شدن موها شود، بنابراین اگر موهای شما نازک یا ظریف است، از مقدار کمتری سس مایونز استفاده کنید.

خرید مواد پروتئین تراپی مو

قیمت پروتئین تراپی مو باتوجه‌به برند آن متفاوت است؛ بنابراین اگر به دنبال خرید مواد پروتئین تراپی صورت مو به اصل و اورجینال هستید، باید  فروشگاه معتبر انتخاب کنید؛ زیرا اگر فروشگاه درستی را انتخاب نکنید ریسک بزرگی در این زمینه کرده‌اید؛ زیرا هم تعداد زیادی محصول را خریداری کرده‌اید و هزینهٔ زیادی پرداخته‌اید. شرکت ما  محصولات خود را به‌صورت اورجینال وارد بازار کرده و با مناسب‌ترین قیمت در دسترس مشتری قرار می‌دهد برای اطلاع بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید

تفاوت پروتئین تراپی با بوتاکس و کراتین

پروتئین تراپی با بوتاکس و کراتینه مو تفاوت دارد که در قسمت‌های بعدی به‌صورت کامل تشریح خواهیم کرد

تفاوت بوتاکس مو و پروتئین تراپی

تفاوت بوتاکس مو و پروتئین تراپی در مکانیسم عملکرد آن‌ها است؛ پروتئین تراپی مو بر روی پر کردن پروتئین‌های ازدست‌رفته در مو برای لختی و انعطاف‌پذیری بیشتر با استفاده از موادشیمیای تمرکز دارد؛ درحالی‌که بوتاکس مو یک درمان مغذی حاوی کلاژن، اسیدهای آمینه و کراتین است که ترکیبی از مواد مغذی را برای احیا، جوان‌سازی بازگرداندن سلامت طبیعی و درخشش مو به کار می‌برد. یعنی درحالی‌که هدف کلی هر دو تکنیک بهبود سلامت مو است، اما مکانیسم‌های متفاوتی دارند. به‌طورکلی، بوتاکس مو بر تغذیه و ترمیم عمیق مو با استفاده از ترکیبی از مواد مغذی تمرکز دارد.

تفاوت پروتئین تراپی با بوتاکس مو
تفاوت پروتئین تراپی با بوتاکس مو

این درمان بدون نسخه و در منزل قابل‌اجرا بوده و حتی برای زنان باردار و شیرده نیز بی‌خطر است؛ در مقابل اگر صاف‌شدن موها برای شما اهمیت بیشتری دارد، باید به تکنیک‌های دیگری مانند کراتینه و پروتئین تراپی مو بیندیشید. در کل پروتئین دوام بیشتری دارد تأثیر صافی در این روش بیشتر است؛ ولی عوارضی دارد؛ ولی در بوتاکس مو نه‌تنها این عوارض را ندارد؛ بلکه به حفظ سلامت موها کمک می‌کند.

تفاوت کراتین و پروتئین تراپی مو

کراتینه مو و درمان پروتئین مو دو روش محبوب در مراقبت از موها هستند که به مشکلات موها راه‌حل‌های متفاوتی ارائه می‌دهند در واقع کراتینه در واقع یک مدل از پروتئین تراپی است بااین‌حال تفاوت‌هایی نیز با هم دارند فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی به‌صورت اساسی در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • درمان کراتینه برای افرادی که هر روز موهای خود را صاف می‌کنند، بسیار مناسب است. درمان‌های پروتئینی برای افرادی که به دنبال بازسازی پیوندهای مو هستند، عالی است.
  • درمان کراتینه موها را صاف می‌کند و وز و زبری آنها را کاهش می‌دهد. درمان‌های پروتئینی در درجه اول بر بهبود ساختار و استحکام مو از طریق بازسازی تارها و ریشه‌ها متمرکز هستند.
  • پس از کراتینه تا سه روز به‌هیچ‌وجه نباید موهای خود را خیس کنید. اما در پروتئین تراپی، نگهداری از موها متفاوت است و بسته به‌نوعی که از آن استفاده می‌کنید، متفاوت است.
  • تفاوت کراتین و پروتئین تراپی مو
    تفاوت کراتین و پروتئین تراپی مو
  • کراتینه درمانی هر 4 تا 5 ماه یکبار برای اطمینان از حداقل آسیب مو و نتایج بهینه ترجیح داده می‌شود. درمان‌های پروتئینی را می‌توان یک یا دو بار در ماه بر اساس نیاز مو در خانه انجام داد.
  • کراتینه دارای سه نوع مشهورتر کراتین برزیلی، کراتین نرم، کراتین جاپزیلیان است. پروتئین تراپی هم دارای انواع مشهوری مثل پروتئین گندم، پروتئین ابریشم، پروتئین سویا، پروتئین خاویار و غیره است.

تفاوت در مواد تشکیل‌دهنده

یکی از تفاوت‌های اصلی بین درمان کراتین مو و درمان پروتئین مو، مواد تشکیل‌دهنده آنهاست. در درمان کراتین مو، کراتین طبیعی و یا کراتین هیدرولیز شده به‌عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود. این کراتین بازسازی و تقویت ساختار داخلی موها را بهبود می‌بخشد. اما در درمان پروتئین مو، از پروتئین‌های مختلف مانند پروتئین حیوانی و گیاهی استفاده می‌شود که موها را تقویت و تغذیه می‌کند.

  • کراتینه‌کردن موها بین دو تا چهار ساعت طول می‌کشد و اثرات آن تا شش ماه روی موهای شما باقی خواهد ماند. اما پروتئین تراپی هر چهارتا شش هفته یا بر اساس نیاز موی شما انجام می‌شود و اثرات آن پس از چهار هفته به طور جزئی از بین می‌رود.
  • درمان‌های کراتینه بیشتر مستعد داشتن فرمالین هستند که برای مو و بدن مضر است، درحالی‌که درمان‌های پروتئینی کمتر مستعد داشتن فرمالین در فرمول خود هستند درمان کراتینه به دلیل اثراتی که دارد، برای موهای مجعد و موج‌دار ایدئال نیست. درمان‌های پروتئینی برای موهای مجعد و موج‌دار برای ایجاد نرمی و ترغیب به بهتر جمع‌شدن موها مناسب‌تر عمل می‌کنند.

آموزش پروتئین تراپی مو

قبل از آموزش پروتئین تراپی و بهتر است با انواع پروتئین تراپی مو آشنا شوید و سپس باتوجه‌به اینکه از  این روش درمانی را  می‌خواهید در سالن زیبایی معتبر توسط تکنسین مو یا خودتان در خانه انجام دهید مراحل آن را یاد بگیرید.

انواع پروتئین درمانی مو

پروتئین تراپی مو انواع متفاوتی دارد که هم در خانه و هم در سالن‌های زیبایی به‌صورت تخصصی انجام می‌شود. در این میان سه  نوع طرف‌داران بیشتری دارند و استفاده از آن‌ها برای پروتئین درمانی متداول‌تر است: پروتئین تراپی مرطوب‌کننده، پروتئین تراپی ترمیم‌کننده و پروتئین تراپی احیاکننده.

پروتئین تراپی مرطوب‌کننده

امروزه افراد زیادی به رنگ‌کردن موهای خود علاقه دارند تا جایی که برخی از افراد این کار را بیش از اندازه انجام داده و باعث آسیب رساندن به موهای خود می‌شوند. موها در اثر زیاد رنگ‌کردن، رطوبت طبیعی خود را از دست می‌دهند و خشک می‌شوند.

روش پروتئین مو انتخابی مناسب برای افرادی است که موهای خشک و دهیدراته دارند. همچنین مورد دیگری که باعث خشکی موها می‌شود، استفاده بیش از حد از اتوی مو و سشوار است. صفر تا صد پروتئین مو به روش مرطوب‌کننده باعث نرمی موها شده و به احیای تارهای آسیب‌دیده نیز کمک می‌کند.

پروتئین تراپی ترمیم‌کننده یا احیاکننده

این روش برای افرادی مورداستفاده قرار می‌گیرد که موهای آن‌ها به‌شدت آسیب‌دیده است. پروتئین تراپی ترمیم‌کننده نیز تا حد زیادی رطوبت موها را تأمین می‌کند، اما برای ترمیم و بازسازی موها اثربخشی بیشتری دارد. درمان‌های احیاکننده که باتکیه‌بر مواد مغذی، صافی بیشتر و تقویت موها را مدنظر دارند. توصیه می‌شود که برای تأثیرگذاری بیشتر هر دو هفته یک‌بار پروتئین تراپی ترمیم‌کننده را بر روی موهای خود انجام دهید

آسیب‌دیدگی موها می‌تواند در اثر دکلره کردن مداوم و قرارگیری در معرض آب‌وهوای نامناسب رخ دهد. این عوامل منجر به ضعیف‌شدن تارهای مو شده و باعث ایجاد موخوره نیز می‌شوند. درصورتی‌که تارهای موی شما نیز آسیب‌دیده است، می‌توانید با استفاده از این تکنیک از داشتن موهایی سالم و شاداب برخوردار شوید.

همچنین پروتئین تراپی به چند شاخه تقسیم می‌شود و هر روش درمانی، برای جنس و بافت موی منحصربه‌فردی طراحی شده است. روش‌های تخصصی پروتئین تراپی شامل کراتینه‌کردن مو و درمان سیستئینی است که نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارند.

مراحل پروتئین تراپی مو در سالن

مراحل پروتئین تراپی مو در سالن آرایشی به این صورت انجام می‌شود:

  • شستشوی مو؛ ابتدا موها با یک شامپوی ملایم شسته می‌شوند تا هرگونه آلودگی و چربی از روی موها پاک شود.
  • خشک کردن مو؛ موها با حوله یا سشوار تا ۸۰ درصد خشک می‌شوند. شود و کمی نم روی آن باقی بماند. اگر می‌خواهید بدانید که دلیل شستشو در مرحله اول پروتئین تراپی مو چیست، باید گفت که با زدودن آلودگی‌ها، پروتئین تأثیر بیشتری روی مو می‌گذارد.
  • آغشته کردن موها به مواد پروتئینی؛ مواد پروتئینی روی موها قرار داده شده و به طور مساوی در تمام قسمت‌های مو پخش و ماساژ داده می‌شود. باتوجه‌به حجم موهای شما، ممکن است تکنسین از یک کلاه مخصوص برای تثبیت مواد روی تمام قسمت‌های مو استفاده کنید. در این مرحله موها به چند بخش تقسیم می‌شوند و درست مثل رنگ‌زدن با برس روی مو مواد گذاری و با کمک یک شانه به پخش بهتر مواد روی مو کمک می‌شود
  • استفاده از حرارت یا سشوار؛ از حرارت برای فعال‌کردن مواد پروتئینی و نفوذ آن‌ها به عمق مو استفاده می‌شود. این کار معمولاً با استفاده از اتو مو مخصوص و باحرارت بالا انجام می‌شود. در این مرحله به‌صورت مستقیم روی موها سشوار گرفته می‌شود تا مواد پروتئینی کاملاً خشک شوند. این محله معمولاً حدود نیم تا یک ساعت بسته به بلندی موها، جنس و ضخامت آن طول می‌کشد.
  • شستشوی مو؛ پس از گذشت مدت‌زمان مشخص، موها با یک شامپوی ملایم و با آبی که ولرم رو به گرم کامل شسته شود تا مواد از آن خارج شود. در این مرحله می‌توان برای برقراری تعادل در سطح رطوبت مو از ماسک مو یا نرم‌کننده استفاده کرد.
  • تا مواد پروتئینی باقی‌مانده از روی موها پاک شوند.

قیمت پروتئین تراپی مو در سالن

قیمت پروتئین تراپی مو در سالن به عوامل مختلفی مانند طول، حجم و نوع موهای شما، نوع درمان پروتئینی که انتخاب می‌کنید و کیفیت محصولات استفاده شده  و کیفیت سالن انتخابی بستگی دارد. طبیعی است که مواد برند و باکیفیت از قیمت بیشتری هم برخوردارند. همچنین هرچقدر موها بلندتر باشد، مواد بیشتری می‌خواهد و هزینه پروتئین تراپی بالاتر می‌رود.

پروتئین تراپی سرد و بدون اتوکشی

پروتئین تراپی مو به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. یکی از تفاوت‌های این دو روش در میزان صافی و ماندگاری است. پروتئین تراپی گرم حدود 50 درصد صافی ایجاد می‌کند و ماندگاری بیشتری دارد، اما پروتئین تراپی سرد صافی ایجاد نمی‌کند و ماندگاری کمتری دارد. همچنین تراپی سرد چون نیاز به اتو کشی ندارد در تایم کوتاه تری انجام می شود و شما حتی در منزل می توانید هر دو ماه یک بار با تهیه مواد پروتئین خودتان انجام دهید. ولی پروتئین تراپی گرم چون نیاز به اتو کشی حرفه ای دارد بهتر است در سالن های زیبایی انجام دهید.

مراحل پروتئین تراپی مو در خانه با مواد طبیعی

پروتئین تراپی مو در خانه نیز قابل‌انجام است. برای انجام پروتئین تراپی مو در خانه، به یک شامپوی ملایم، یک ماسک مو حاوی پروتئین، یک حوله، یک شانه دندانه درشت و دستکش نیاز دارید. حتماً از ماسک مو حاوی پروتئین باکیفیت استفاده کنید تا اثربخشی بالاتری داشته باشد. همچنین اگر دارای موهای حساس هستید، بهتر است پروتئین تراپی مو را با مواد طبیعی و گیاهی انجام دهید.

  • در مرحله اول شما باید فلس‌های مو را به طور کامل باز کنید تا مواد به‌خوبی داخل بافت مو قرار گیرد. موها را با شامپوی مخصوص یا قلیایی بشویید. این شامپوها پولک‌های موجود در کوتیکول مو را باز می‌کنند تا موها بتوانند به‌راحتی مواد تقویتی را جذب کنند.
  • سشوار کنید و آب اضافی موها را بگیرید  و وقتی فقط کمی نم در موها باقی‌مانده بود و همچنان مرطوب بود؛ اما آب‌چکه نمی‌کرد.
  • هر قسمت از مو را به چندلایه تقسیم کنید
  • ماسک مو حاوی پروتئین باکیفیت را در همه قسمت‌های مو پخش کنید و ماساژ دهید و دوسانتی از ریشه مو مواد گذاری کنید. سپس شانه بکشید و به سراغ لایه بعدی بروید. زمانی که مواد گذاری کل سر تمام شد موهایتان را کاور کنید و مکث چهار و پنج دقیقه تا یک‌ساعته بدهید.
  • ماساژ را به مدت ۱۵ دقیقه ادامه دهید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا پروتئین جذب موها شود.
  • سپس می‌توانید موها را با شامپوی ملایم بشویید تا مواد باقی‌مانده پاک شوند.

پروتئین تراپی مو قبل و بعد

قبل از انجام پروتئین تراپی مو از انجام هرگونه روش شیمیایی روی موهای خود خودداری کنید. این روش‌ها می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند و نتیجه پروتئین تراپی را کاهش دهند. همچنین باید از شامپوها و نرم‌کننده‌های بدون سولفات و پارابن استفاده کنید.

این مواد می‌توانند موهای شما را خشک کرده و مانع از جذب مواد پروتئینی شوند. همچنین قبل از پروتئین درمانی موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید. این کار به ازبین‌بردن آلودگی و چربی از روی موها کمک می‌کند.

برای مراقبت از مو پس از پروتئین تراپی، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • موهایتان را خشک نگه دارید: زمانی که برای انجام این پروسه‌ی درمانی به سالن آرایشگاه رفتید، حتماً از آرایشگر خود بپرسید که تا چند روز باید به موهایتان آب نزنید. معمولاً ۳ الی ۴ روز باید صبر کنید و بعد موهایتان را بشویید. البته با وجود شیوه‌های متفاوت درمانی، تعداد این روزها می‌تواند متغیر باشد.
  • تا ۲ هفته از رنگ‌کردن موها خودداری کنید.
  • عدم شستن مکرر موها، کم به حمام بروید و موهایتان را کم بشویید.
  • استفاده از روغن آرگان
  • نرفتن به استخر (از قرارگرفتن بیش از حد در معرض آب خودداری کنید.)
  • از محصولات مراقبت از مو حاوی پروتئین استفاده کنید. این محصولات به حفظ رطوبت و سلامت موهای شما کمک می‌کنند.
  • از آب داغ استفاده نکنید
  • استفاده از شامپو بدون سولفات
  • ماسک مو سبب تغذیه و تقویت مو می‌شود استفاده از ماسک مو یکی دیگر از مراقبت‌های مؤثر بعد از پروتئین تراپی مو است. ماسک‌های مو می‌توانند با استفاده از مواد طبیعی مانند عسل، آووکادو و موز موها را تغذیه و تقویت کنند. ماسک مو را بر روی موها بمالید و به مدت 30 تا 60 دقیقه بگذارید و سپس با آب گرم شستشو دهید
  • شست‌وشوی صحیح مو (ماساژ موها: بعد از شستشو، می‌توانید به موها ماساژ دهید. این عمل به بهبود جریان خون به پوست سر و تقویت ریشه موها کمک می‌کند. از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن‌زیتون برای ماساژ موها استفاده کنید. این روغن‌ها به موها تغذیه می‌دهند و بهبود درخشندگی و لطافت موها را به همراه دارند.)
  • داشتن برس چوبی
  • نبستن موها
  • مراقبت‌های گرمایی
  • روبالشی ابریشم
  • اجتناب از ورزش‌های سنگین
  • عدم حالت‌دهی به موها
  • عدم روغن تراپی
  • اجتناب از رنگ و دکلره
  • سشوار و خشک‌کردن موها بعد حمام اگر می‌خواهید اثرات پروتئین تراپی شما بیشتر باقی بماند، بعد از حمام موهایتان را با باد ملایم سشوار خشک کنید. (از حرارت زیاد روی موهای خود خودداری کنید. حرارت می‌تواند به موهای شما آسیب برساند و نتیجه پروتئین تراپی را کاهش دهد.)
  • بعد از ورزش موهایتان را سشوار بکشید
  • همان‌طور که گفته شد، تا ۳-۴ روز بعد از انجام پروتئین تراپی مو باید موهایتان را خشک نگه دارید؛ این موضوع شامل عرق هم می‌شود. اگر در طی این چند روز ورزش کردید یا خیلی عرق کردید، موهایتان را حتماً سشوار بکشید و خشک کنید تا عرق شما مشکلی در این پروسه ایجاد نکند.
  • تغذیه مناسب

پروتئین تراپی موی فر

پروتئین تراپی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای احیای موهای فر است. در این روش درمانی، تکنسین متخصص از مواد و شامپوهای پروتئینی برای بازسازی و ترمیم کوتیکول موهای فر استفاده می‌کند. محصولات به‌کاررفته در این تراپی، به‌صورت تخصصی با فراوری آنزیمی و آمینواسیدی تولید می‌شوند. پروتئین تراپی با هیدراتاسیون کامل موها، حالت‌دهی آنها را بهبود می‌بخشد و ساختمان کوتیکولی موها را ترمیم می‌نماید.

. این پروتئین‌ها در ساختار تارهای مو نفوذ کرده و مواد مغذی را به آن‌ها می‌رسانند که در نهایت باعث تقویت موها، افزایش لطافت و بهبود شکل آن‌ها می‌شود. اما میزان تأثیر پروتئین تراپی در صاف‌شدن موها به نوع مو، وضعیت آن و استفاده درست از محصولات مراقبتی پس از پروتئین تراپی بستگی دارد. هدف اصلی پروتئین تراپی موی فر، تقویت و ترمیم موها است.

پروتئین تراپی موی دکلره شده

رنگ‌کردن بیش از حد، دکلره، استفاده مکرر از سشوار و اتوی مو باعث دهیدراته شدن، شکنندگی و وزی موها می‌شود. با پروتئین تراپی موی دکلره شده   می‌توان پروتئین موردنیاز پوست را تأمین کرده و خشکی و وز موها را برطرف نماید.

پروتئین تراپی موی کوتاه

پروتئین تراپی  برای هر مویی موی کوتاه تا بلند و برای هر نوع و حجم مویی مناسب است و می‌تواند در سالن یا در خانه انجام شود

پروتئین تراپی برای موهای کم پشت

ازدست‌دادن بیش از حد پروتئین از مو ممکن است منجر به ریزش مو و کاهش حجم مو  شود با پروتئین تراپی موهای کم‌پشت می‌توان پروتئین ازدست‌رفته مو را بازگرداند جلوگیری از ریزش مو شد

سوالات متداول

چند روز بعد از دکلره میشه پروتئین تراپی کرد؟

بهتر است تا ۲ هفته تا 20 روز  پس از پروتئین نراپی از دکلره کردن موها خودداری کنید. تا آسیب جدی به موهایتان وارد نشود

پروتئین تراپی مو را صاف میکند؟

قبل از هر چیز باید بدانید که پروتئین تراپی، موها را به‌ طور کامل صاف نمی‌کند. برای این که بدانید هدف پروتئین تراپی مو چیست، درک این نکته ضروری بوده که هدف اصلی پروتئین مو، تغییر بافت طبیعی مو نیست، بلکه بازگرداندن سلامت و شادابی به آن است. با اینکه پروتئین تراپی مو به کاهش موخوره، بهبود کنترل‌پذیری موها و ترمیم پیوند‌های شکسته شده کمک می‌کند، اما برای صاف‌کردن دائمی موها طراحی توصیه نمی‌شود. اگر به دنبال راه‌حلی برای صاف‌کردن دائمی موهای خود می‌گردید، بهتر است به تکنیک‌هایی مانند کراتینه مو فکر کنید که به ‌طور خاص برای این هدف طراحی شده‌اند.

پروتئین تراپی مو برای کودکان ضرر دارد؟

کودکان نسبت به بزرگسالان پوست سر و موهای حساس‌تری دارند. از همین رو باید برای آن‌ها از محصولات پروتئین تراپی مخصوص کودکان که حاوی مواد ملایم‌تری هستند، استفاده کرد. این محصولات احتمال ایجاد عوارض جانبی را در کودکان کاهش می‌دهند.

بااین‌وجود متخصصان پوست و مو معتقدند که بهتر است برای کودکان زیر ۱۲ سال از پروتئین تراپی استفاده نکنید. پیشنهاد آن‌ها استفاده از شامپوهای حاوی کراتین مو مخصوص کودکان است

پروتئین تراپی باعث ریزش مو میشود؟

همان‌طور که اشاره کردیم، برخی از افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند که پروتئین تراپی مو منجر به ریزش مو می‌شود. درحالی‌که دلیل اصلی ریزش مو پس از انجام صفر تا صد پروتئین تراپی عدم رعایت نکات بعد از پروتئین درمانی  است.

پروتئین تراپی برای موخوره موثر است؟

زمانی که شکاف‌ها یا سوراخ‌هایی در کوتیکول‌های مو ایجاد می‌شود یا به اصلاح مو موخوره، پروتئین تراپی برای مو واجب است. این روش شکاف‌های موجود در کوتیکول مو را پر می‌کنند و رطوبت را در مو نگه می‌دارد. موها را قوی و سالم می‌کند و همچنین موخوره را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که پروتئین تراپی برای موهای با تخلخل بالا بهترین روش درمانی هستند.

پروتئین تراپی در زمان پریودی انجام میشود؟

در دوران پریودی تعادل هورمونی خانم‌ها تغییر می‌کند؛ بنابراین دمای بدن و واکنش هورمون‎‌ها به برخی مواد شیمیایی تغییر می‌کنند. معمولاً در تمام روش‌های زیبایی مو نظیر پروتئین مو، رنگ‌کردن مو و … مواد شیمیایی به کار برده می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود تا در زمان پریودی از انجام این روش‌ها خودداری کرد.

پروتئین تراپی مو چقدر زمان میبرد؟

زمان انجام پروتئین تراپی برای موها به حجم و قد مو بستگی دارد؛ اما معمولاً 2 الی 3 ساعت به طول می‌انجامد.

پروتئین تراپی مو مفید است؟

درمان‌های پروتئینی بی‌شک می‌توانند برای بسیاری از افراد مفید باشند. این درمان‌ها برای کمک به تقویت و ترمیم مو با پر کردن پروتئین‌های ازدست‌رفته مانند کراتین که برای سلامت مو ضروری هستند، طراحی شده‌اند

پروتئین تراپی مو چند درصد صافی دارد؟

بااین‌حال باید گفت درصد صافی موها بعدازاین روش درمانی در افراد مختلف بر اثر عوامل گوناگونی مانند نوع پروتئین، میزان آسیب موها و مهارت فرد تکنسین متفاوت است. معمولاً بهترین پروتئین تراپی مو می‌تواند تا ۷۰ درصد به ترمیم و تا ۳۰ درصد به صافی مو کمک کند

آیا پروتئین تراپی مو دارای عوارض جانبی است؟

به‌طورکلی، استفاده از پروتئین تراپی مو به طور معمول بدون عوارض جانبی است. اما همانند هر محصول دیگری، ممکن است برخی افراد حساسیت نسبت به مواد موجود در آن داشته باشند. فرمالدهید موجود در این مواد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله موارد زیر شود:

  • سوزش چشم
  • سردرد
  • سرگیجه
  • گلودرد
  • سرفه
  • خس‌خس سینه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • حساسیت و التهابات پوستی

آیا پروتئین تراپی مو در بارداری مجاز است؟

اغلب متخصصان معتقدند پروتئین تراپی یک روش بی‌خطر در دوره بارداری است و بر سلامت جنین تأثیر منفی نمی‌گذارد. بااین‌حال ممکن است مادر به ترکیبات موجود در ماده پروتئینی محصولات پروتئین تراپی حساسیت داشته باشد. در این صورت باید حتماً قبل از انجام آن با دکتر پوست و مو مشورت کنید

نتیجه‌گیری

موها تأثیر زیادی بر زیبایی چهره دارند موهای ما بر اثر عوامل بسیار زیادی مثل گرما، دکلره و رنگ مو استفاده از شامپوهای نامناسب و… می‌تواند دچار آسیب شود. پروتئین تراپی یک روش درمانی محبوب و پرطرفدار است که می‌تواند به شما کمک کند موهای شاداب‌تری داشته باشید. این روش با ترمیم و تقویت تارهای مو باعث آبرسانی، نرم‌شدن و همچنین درخشان شدن موها می‌شود.